Project Description

“Laat de wereld maar wat meer Alcedo zien!” Het advies van een HR-consultant was de aanzet tot de nieuwe positionering van het Twentse adviesbureau Alcedo. Zeventien jaar lang focuste het bedrijf zich vooral op het leveren van goed werk. En met succes. Met een prachtteam van inmiddels 15 vakmensen bieden ze gedegen advies over bouwlawaai, brandveiligheid, trilling, risico’s en meer. Hoog tijd om potentiele collega’s en klanten te laten zien waar Alcedo voor staat!

START

Plan van aanpak

Al bij ons eerste gesprek ontdekten we dat het bedrijf, dat online wat stoffig overkwam, eigenlijk superleuk was. Drie enthousiaste directeurs, een groep betrokken medewerkers en vooral een enorme wil om de markt te laten zien wat ze in huis hadden. Een feest voor ons! We maakten een plan van aanpak voor een gedegen benadering van binnen naar buiten. We stelden voor om eerst intern en extern te onderzoeken waarin Alcedo écht uitblinkt. Met een creatief concept wilden we die kracht vervolgens onderstrepen en naar buiten brengen.

ONTDEK

Drie heldere beloften

Aan de hand van gesprekken met medewerkers, interviews met klanten en onderzoek van de markt, ontdekten we dat Alcedo uitblinkt in to the point advies. Het team denkt uit eigen beweging verder dan puur de vraag van de klant. Door hun liefde voor het vak en de hechte samenwerking met elkaar en de opdrachtgever, zijn ze flexibel, bereikbaar en vooral heel fijne mensen om mee samen te werken. In een markt die bol staat van wollige taal, verstrekt Alcedo de data waar hun klant écht wat aan heeft. Om zelf even praktisch te werk te gaan als Alcedo, drukten we het onderscheidende vermogen van Alcedo niet uit in kernwaarden, maar in drie heldere beloften: “we doen niet moeilijk”, “we houden van ons vak” en “we werken met gezond verstand”.  Door het team actief bij de herpositionering te betrekken, werd het een project van het hele bedrijf. Het resultaat is daardoor geen opgelegd stukje reclame, maar iets dat echt van binnenuit komt.

VERTAAL

Geen gedoe. Graag gedaan

De positioneringsfeiten uit stap twee vertaalden we naar een speels concept met een pay off, een logo, een beeldconcept, een tekstconcept en een nieuwe look die past bij de no-nonsense aanpak van het bedrijf. Frisse, vrolijke kleuren, eerlijke vormen zonder poespas en een krachtige belofte die zegt waar het op staat: Geen gedoe. Graag gedaan. De puntkomma achter het nieuwe logo benadrukt dat een opdracht bij Alcedo nooit voorbij is. Altijd blijft er ruimte voor dat extra telefoontje.

ORGANISEER

De middelenmix

Samen bedachten we de middelenmix voor de stapsgewijze introductie van de nieuwe look van Alcedo. We startten met een nieuwe versie van reeds gebruikte middelen. Daarnaast werden nieuwe diensten benut als extra aandachts-moment .

DEEL

Lancering van de middelen

Inmiddels lanceerden we diverse middelen zoals de nieuwe website, de stationery, de basis voor de rapporten en presentaties, de bestickering van de auto’s, de aankleding van het pand en de brochures. Alcedo: “We laten onszelf nu vol trots zien! Onze nieuwe website, visitekaartjes, folders, borden, auto’s, presentaties en rapporten passen bij ons en geven ons de basis om nog veel vaker van ons te laten horen. Als een werkzoekende of een potentiele klant ons nu ergens tegenkomt, dan weten ze wie we zijn. En dat voelt goed.”

LAAD

De kracht van herhaling

Regelmatig overleggen we samen over nieuwe middelen om het merk Alcedo te blijven laden. Zo werd er recent een serie nuchtere felicitatiekaarten gemaakt en worden er vacatures geschreven. Bovendien wordt er momenteel gewerkt aan een campagne voor een nieuw product. Wij zien uit naar een jarenlange samenwerking waarin we de