Brand-building and sales activation work over different timescales

Het is echt zo

Ken je The Brief? De tweewekelijkse podcast over media en marketing. Het is interessant opgezet. Op de website vind je bijvoorbeeld van elke uitzending de shownotes, die het terugkijken en luisteren makkelijk maken. Zo vonden we op 20 augustus jl. de podcast ‘Hoe run je een bureau in 2020’. In deze podcast wordt Philip Kok van het bureau Amsterdamse bureau The Valley geïnterviewd. The Valley werkt o.a. voor de Beijenkorf, Hertog Jan en Bergman Clinics.

Het begin van de podcast bespreekt een voor ons belangrijk stukje. De grafiek van Less Binet & Peter Field. De grafiek die aangeeft dat brand building op de langere termijn effectiever is dan alleen korte termijn sales activaties. Binet & Field stelden zeven jaar geleden dat goede brand building na een maand of zes een grotere ROI zal opleverden dan alleen sales acties.

Inmiddels is door Grace Kite onderzocht of de grafiek klopt. Is het inderdaad zo dat er, ook in ons digitale tijdperk, een grens zit aan de groei met kortdurende sales acties? Is er voor duurzame groei merk activatie nodig? Grace Kite concludeert het volgende:

  1. Veel merken ervaren de effecten die Less Binet & Peter Field beschrijven.
  2. Met alleen sales activatie bereiken zelfs online merken een plafond. Met een gericht productaanbod kunnen ze niet loyale klanten tot verkoop bewegen. Wanneer die zijn binnen gevist, zijn ze echter niet in staat dat te overstijgen en de aan de concurrentie gebonden loyale klanten naar zich toe te trekken.
  3. In de praktijk is het opbouwen van een merk vaak een traject van trial & error. Het vraagt tijd en lang niet iedere merk activatie zal direct rendabel zijn. Het is vooral een kwestie van goed volgen wat je doet en wat daarvan het resultaat is en op die basis samen ontdekken welke uitingen het beste werken en welk media het meest effectief zijn.

ProfilersPad

Voor ons is bovenstaande goed nieuws. Het is zo’n beetje ons geloof. Begin bij het begin en volg het ProfilersPad om op een duurzame wijze met de beoogde doelgroep te communiceren. Kijk wie je bent, wat je relevant maakt voor de wereld om je heen. Kweek liefde voor je organisatie. Dan zorg je voor loyaliteit van de beoogde doelgroep. Dat pad zal lang niet altijd over rozen gaan, maar in een open en gelijkwaardige samenwerking kun je het meeste effect halen uit de euro’s die je aan communicatie kunt én wilt besteden. Dat is dus echt zo!

Nog even wat links:

Gracious Economics
Wayne Parker Kent: Het runnen van een bureau in coronatijd