“Laat de wereld maar wat meer Alcedo zien!”

    “Laat de wereld maar wat meer Alcedo zien!” Het advies was de aanzet tot de nieuwe positionering en look van het Twentse adviesbureau Alcedo. Samen met Freddy Rutterkamp en Erik Willighagen is Gertie Spiegelenberg partner van het bedrijf. Hij vertelt: “Hier in Holten zijn we niet van die schreeuwerds, waardoor we in de 17 jaar dat we bestaan niet heel veel reclame hebben gemaakt. Door onze nuchterheid vinden we het best moeilijk om hardop te zeggen dat we goed in ons werk zijn.”

    Toch bracht die nuchtere aanpak het bedrijf veel. Met veertien vakmensen leveren ze vandaag advies over bouwlawaai, brandveiligheid, risico’s en vele andere zaken. Freddy: “Over leuke projecten hebben we inderdaad niet te klagen, we blijven maar groeien. Maar omdat er geen specifieke opleiding voor ons brede vak bestaat, is het soms lastig om het talent te vinden om die groei mogelijk te maken. We hebben daarom besloten om het advies van HR-consultant Carmen van der Hooft op te volgen en onszelf toch wat meer te laten zien.”

    Profilers werd door de heren uitgenodigd om de klus te klaren. Erik: “We hebben het samen meteen goed aangepakt. Aan de hand van strategische sessies hebben Sharon en Els van Profilers onderzocht wie we écht zijn, wat ons anders dan de andere adviesbureaus maakt. Dat was best een leuk en interessant traject. We ontdekten dat we veel meer zijn dan alleen de rapporten die we maken. En we blijken eigenlijk best leuke mensen ook”, lacht hij.

    Els: “Leuk zijn ze zeker bij Alcedo! Ook voor ons was dit project daardoor een feestje! We ontdekten dat Alcedo’ers door hun intensieve samenwerking heel hecht zijn. Zowel met elkaar, als met hun klanten. Dat maakt dat ze eerder nadenken over een goede oplossing, dan over hun declaratie; een enorme verademing binnen de adviesmarkt. Door die flexibele instelling en hun inhoudelijke focus op het werk, krijgen ze de meest uitdagende vraagstukken van hun klanten. En dat vinden ze leuk. Ze zijn daardoor geen rekenslaaf, maar nemen de ruimte om gedegen advies te leveren, om de klant écht verder te helpen.”

    De analyse van de doelgroep, concurrenten en het bedrijf, resulteerde in drie krachtige beloften: we doen niet moeilijk, we houden van ons vak en we werken met gezond verstand. Met de slogan “Geen gedoe. Graag gedaan.” wordt die belofte onderstreept. Ook het logo werd vernieuwd. De puntkomma achter het nieuwe frisse logo benadrukt dat een opdracht bij Alcedo nooit voorbij is, dat er altijd ruimte is voor dat extra telefoontje. De eerlijke vormen en vrolijke kleuren brengen de nuchterheid en het werkplezier van het team over. Gertie: “We laten onszelf nu vol trots zien! Onze nieuwe website, visitekaartjes, folders, borden, auto’s, presentaties en rapporten passen bij ons en geven ons de basis om nog veel vaker van ons te laten horen. Als een werkzoekende of een potentiele klant ons nu ergens tegenkomt, dan weten ze wie we zijn. En dat voelt goed.”