Flat, flatter, flatst!

    Het jaar loopt op zijn eind. Een mooi moment om eens terug te kijken naar de trends die designland ons in 2015 bracht en de ontwikkelingen die we volgend jaar mogen verwachten..

    Flat design! Het kwam snel op en is inmiddels niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Of het nu gaat om een website, een icon set of een poster; er wordt steeds vaker gekozen voor de minimalistische look van flat design. De trend is goed te herkennen in touch devices en websites, waarin vrijwel alles aanklikbaar is. Links hoeven niet meer op fysieke knoppen te lijken; we klikken er toch wel op!

    Ook bij het re-design van ons eigen Profilers logo kozen we recent voor de minimalisme look & feel van flat design. De overbodige elementen uit ons logo haalden we weg. Een gedurfde keuze, maar een besluit dat leidde tot een rustiger, simpeler beeld; een frisse uitstraling die bij ons past en waarmee we klaar zijn voor de toekomst. Een update waar ik zelf een heel goed gevoel bij heb!

    voorbeeld

    Naast het beeldmerk, fristen we ook het font van het Profilers logo op. Ik selecteerde een heldere typografie die mooi aansluit op ons nieuwe, strakke logo en natuurlijk ook past bij de vriendelijke uitstraling van ons bedrijf. Zoals vaak gewenst bij een re-design, valt het verschil niet direct op, maar laat de combinatie van het strakke beeldmerk en het heldere font perfect zien waar Profilers vandaag voor staat. Ik ben ervan overtuigd dat typografie in iedere situatie het verschil kan maken tussen een goed ontwerp en een matig ontwerp; of het nu gaat om flat design of een andere vorm. Het is daarbij prima om af te wijken van de standaard fonts en op zoek te gaan naar unieke varianten, maar overdrijf het niet. Teveel verschillende fonts in één design leiden af van je beeld en je boodschap.

    Witruimte; nog zo’n ondergewaardeerd thema in designland. Bij het effectief toepassen van flat design is het doelgericht inzetten van witruimte een onmisbaar component in je ontwerp. In webdesign en drukwerk wordt het begrip witruimte vaak onterecht als iets zinloos ervaren, iets dat niets toevoegt aan het ontwerp. Maar die lege ruimte creëert juist de rust en orde die je design in balans brengt. Goed gebruik van witruimte zorgt ervoor dat de andere elementen, zoals afbeeldingen en tekst optimaal naar voren komen.

    Om een optimale online gebruikerservaring te bieden, streven we ernaar om websites heel light te houden. Flat design speelt daar perfect op in. Er is dan ook geen twijfel over mogelijk dat de trend die al een tijdje een grote bijdrage levert aan het verbeteren van de prestaties van websites, ook in 2016 in populariteit zal groeien.

    Een andere trend waar we volgend jaar gegarandeerd veel van gaan horen is material design; een door Google doorontwikkelde variant van flat design. Deze Google ontwikkeling maakt gebruik van schaduweffecten, beweging en diepte om ontwerpen realistischer en rijker te presenteren. Het doel van material design is gerichte usability in een clean en minimalistisch jasje. Dat gaat absoluut groot worden!

    Ik ben ik heel benieuwd wat 2016 ons op het gebied van material design te bieden heeft, vooral in combinatie met bewegend beeld. Uiteraard volg ik alle ontwikkelingen op de voet en kan ik niet wachten om ook met andere huisstijlen aan de slag te gaan!

    Willem Heeman
    vormgever