Als je wilt weten wat je met je organisatie wilt, moet je kijken wat je doet!

We zeggen veel, we schrijven veel en we hebben over veel dingen een mening. We houden regelmatig marktonderzoek om te kijken wat mensen of doelgroepen ergens van vinden. Maar als je het écht wilt weten, dan moet je kijken wat mensen doen. Zeggen is makkelijk, doen is een stuk lastiger. Dan heeft het namelijk consequenties in financieel economische zin of, zonder dat er geld aan te pas komt, in wat anderen van je vinden. En dat zullen ze laten weten ook! Via social media bijvoorbeeld.

Zo is het ook voor organisaties. Als je echt wilt weten wat je met je organisatie wilt, dan moet je kijken naar wat je doet als organisatie. In de dagelijkse praktijk. Het model van Birkigt en Stadles heeft dit mooi in beeld gebracht. Omdat de wereld steeds transparanter wordt, vullen we als Profilers het model net iets anders in. Het gedrag van een organisatie is veel bepalender geworden voor de identiteit en vervolgens het imago.

Voor ons is het dan ook belangrijk dat je een organisatie goed leert kennen van binnenuit voordat je een advies geeft met betrekking tot communicatie en de stijl en vorm die daarbij horen.
Alleen op die manier kun je komen tot communicatie die hout snijdt. Die past en consistent is. Communicatie die echt laat zien wie je bent en waar je naar toe wilt. En dat noemen we dan ‘de kracht van echt’.